most szökött a homokozóból, megmentem

Matchbox felújító

Matchbox felújító

VW Polo tuning

2017. január 31. - Matchbox felújító

kep_2.jpg

Egy házi versenyre készítettem el az alábbi tuningautót, a verseny tematikája a racingboy, vagyis a fiatal srácok kevés pénzből megvalósított hobbituning csodái :) Olyan autót kellett használni, ami típusát tekintve egy népszerű, olcsó jármű. Nem sokkal a verseny előtt szereztem 200 Ft-ért egy pompás alapot egy Corgi VW Polo személyében a börzén. Szinte sírt az átalakításért :)

 elotte-utana.jpg

Az autó kapott az élettől, bár eltekintve egy kisebb töréstől a szélvédő sarkában, egyben volt. Első körben az utasteret kellett kicsit megújítani. A gyári ülések méltatlanok voltak a tuninglétre, ezért egy másik roncsból, talán valami japánból tettem át az utastérből kivágott üléseket. Sebváltó és kézifék nem volt, ehhez egy kincsesládám volt a segítség, abban találtam.

Jó tuninghoz illik valami harsány betétes bőr kárpitot tenni, így lett barna-piros sufni kombó az utastér színe, némi krómozással.

Valamikor srác koromban volt szerencsém egy Burago összeszerelő üzemben dolgozni. 1:43-as és 1:24es autókat raktunk össze, és voltam olyan jóban az üzemvezetővel, hogy megengedte, hogy hazavigyem a selejtes alkatrészeket. Így lett egy cipősdoboznyi kerekem, és mindenféle külső-belső alkatrészem, jellemzően mindnek van valami hibája, de teljesen jó arra, hogy alkatrésznek felhasználjam. A doboz 20 éve tart velem, nemrég elővettem, és elkezdtem belőle használni a dolgokat. Ehhez az autóhoz több dolgot is ebből a dobozból tudtam használni.

Amikor a beltér elkészült, jött a legnehezebb feladvány. Valami nagyon menő, igazi tuning felnit szerettem volna. Napokig agyaltam, újra és újra végignéztem a donoros ládámat, több kollégát is megkérdeztem, de nem lett meg az igazi. Vagy túl kicsi volt, vagy túl nagy, vagy túl egyszerű. A megoldást végül egy nagyméretű, talán 1:50-es Realtoy autószállító kamion hozta el. A hátsó kerekei szépen kidolgozott, bemélyített krómfelnik voltak, az egyetlen feladat a gimitartó peremek levágása és lecsiszolása volt.

A felnire egy 1:43-as hiányosan, sérülten vett rally Porsche peres Michelin abroncsai tökéletesen passzoltak. A gumik nem voltak olyan szélesek, mint a felni, mivel azok dupla abroncsosak voltak, de szerencsére összerakva ez egyáltalán észrevehető. Az alvázat viszont rendesen át kellett szabni, hogy beférjenek az új futóművek.

A felni újrakrómozása után a belsejét aranyszínűre festettem, így sikerült egy igazán menő szettet összeraknom :D

A következő nagy kihívás az első, hátsó és küszöb spoilerek elkészítése volt, illetve a hátsó szárny legyártása. Ezeket az elemeket a sztirolhoz hasonló anyagból, dekorációhoz használatos habosított PVC-ből faragtam ki. Sok sok órányi reszelgetés, próbálgatás, csiszolgatás kezdődött. A küszöb spoilerek három napon át nem akartak sikerülni, mire végre elfogadtam őket. Az első lökösbe egy kis rács került beépítésre, a hátsó szárny pedig egyedi tartókonzolokat kapott a kezdeti faragvány után. Mindkettőt az említett kincsesládából mentettem.

Az első lökösbe terveztem két ködlámpát is, ennek nyomai látszanak a képeken, de végül ezt elvetettem.

Ezzel együtt került kiválasztásra a gyárilag matricázott fényszóró és hűtőrács kiválasztására is, illetve jó tuning verdához illően egy termetes mélyláda legyártására. A hűtőmaszkkal hatalmas mázlim volt, találtam egy Ferrari hátsó elemet, ami majdnem tökéletesen passzolt a Polo elejére. A fényszórók olvasztós ragasztópisztoly ragasztójából készültek. A mélyládában a hangszóró egy 1:24es VW dísztárcsa megfordítva, az oldalsó rácsos elemek egy BMW "veséi".

Amikor összeállt a külső és a belső, jöhetett a felület alapos előkészítése és alapozása. Itt láttam egyben, élvezhető állapotban az addigra eltelt két hét munkálkodását.

Persze, nagyon nem örülhettem, az alapozás előhozott minden hibát :) A lökösök illesztései, a spoilerek rögzítése nagyon sok sebből vérzett. Így aztán jött a 800as, majd a 2000es vizes csiszolópapír, és az újabb alapozás.

A festés is kihívás volt, az utolsó percig fogalmam sem volt, milyen színre fessem. Egy egész este elment a színkeverésre, 3-4 színt kikevertem, majd eldobtam. Aztán egyszerre sikerült egy egész különleges, kissé gyöngyhátfényű pezsgő színt kikevernem. Ezzel elégedett voltam, lefújtam az autót, és nézegettem két napig, de végig azt éreztem, még nem jó. 

Végül némi kísérletezés után összeállt a kép, alul ezüst metál, felül pezsgőmetál, középen egy arany díszléccel elválasztva lett a végső fényezése. A kész autót pár matricával véglegesítettem.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://matchbox-felujito.blog.hu/api/trackback/id/tr5112172270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nibelis.22 2017.02.01. 19:31:01

Esküszöm jobban tetszett a kopott zöldes színben. Csak tudnám miért.

para_noir 2017.02.01. 21:56:07

Bocsesz, de ez nagyon gány munka lett. A festés minősége is siralmas, az utángyártott karosszériaelemek, spoilerek is csúnyák,a kidolgozásuk igénytelen, és nem állnak rendesen az autón, olyan, mintha egy kisgyerek csinálta volna. És nem, én nem tudok jobbat, de nem is próbálkozom. Gyakorlásnak biztos megteszi, de hogy ez nem így most nem szép, az hótziher.

László Bak 2017.02.01. 22:25:04

Hú, baszki, ez nagyon szar lett!
Kár volt így elbarmolni. Olyan, mitha az 5 éves lányom csinálta volna.
Azokat a spoilereket ki kellett volna gittelni, a lámpákra vannak tök jó festékek, és jó megoldások, hogy elkerüld az ilyen "remegő kéz" effektust.
Diákkoromban maketteztem, pár éve pedig a régi matchboxaimat újítgattam fel a munkahelyemen, unalmas óráimban, de esküszöm, ecsettel szebbre festettem, mint te ezt fújtad.
Gyakorolj még, mielőtt kipostolsz ilyeneket...

hellsing 2017.02.01. 22:59:06

Ne szidjátok már, ennek a projektnek láthatóan nem egy 1/43-as BBR előállítása volt a célja, hanem egy kis bosozoku :)

A kaszni festését tényleg újra kéne csinálni, az elég szar lett. Meg a díszléc-imitációkra rájavítani. Amúgy az ötlet és a beltér is tetszik. Itt egy leírás, hogy jobb legyen:

ferrari118.rozsahegyi.net/2017/01/03/tuts-a-modellek-fenyezese-1-alapozo-szakasz/

Ez a Corgi hogy van összerakva: csavaros vagy sajtolt? Ha sajtolt, most ragasztó tartja össze?

Matchbox felújító 2017.02.02. 09:59:41

@para_noir: @László Bak: köszi az építő kritikát, bár lehetett volna kíméletesebb hangnemben is :(
3 hónapja foglalkozom ezzel, kvázi kezdő vagyok. Ez alatt a három hónap alatt összehoztam egy közel 500 fős közösséget a FB-n, ahol napi szinten egyre lelkesebben osztják meg a full amatőr, és a vérprofi tagok a munkáikat, tanulunk egymástól, inspiráljuk és feljesztjük egymást, mindezt remek hangulatban, mindenféle negatív jellemzők nélkül. Egy szuper csapat.
Ez az autó egy házi versenyre készült, azért tettem fel a posztot, mert a FB-n kevésbé lehet hosszan fennmaradó, sok képpel ellátott, informatív tartalmat közölni, és mert a tagok közül sokat kíváncsiak voltak a részletekre. Nem szántam a cikket Index címlapra, bár nyilván nem bánom, hogy így alakult.
Nem állítottam be magam, sem a munkám professzionálisnak, nem volt- és nem is célom összemérni magam, és a munkám az évtizedes tapasztalattal rendelkező makettes alkotókkal. Használok én is internetet, látom, mik vannak a világban és tudom, hogy ennek hol van a helye a skálán, de hadd döntsem el én, hogy mit osztok meg és mit nem.
Tisztában vagyok vele, hogy nem sikerült tökéletesre, pedig benne van iszonyat mennyiségű munkaóra, de levontam a tanulságokat, a következő már jobb lesz.

Matchbox felújító 2017.02.02. 10:09:55

@hellsing: köszi, ezek a felületkezeléssel kapcsolatos praktikák megvannak, bár sokkal nehezebb egy 30 éves, ütött-kopott fém felülettel dolgozni, mint egy gyári sima műanyaggal, de ezekre én is szoktam figyelni.
Amit valószínűleg elrontottam, az az alapozás. Autófényezőboltban kapható alapozót használtam és ezután az autó után jöttem rá arra, hogy miután lefújtam, érdemes 2000es vizes papírral végigmenni rajta, mert bár nem tűnik fel, de festés után látszik, hogy a felület texturált. Ezt az autót emiatt nem akartam visszabontani.
A másik a megfelelő festékkeverék használata, mivel nem modellfestékkel dolgoztam, hanem autófestékkel, a metál és gyöngyház szemcsék miatt nem olyan egyszerű dolgozni a pisztollyal, ha nincs benne kellő gyakorlat, de kezdem már kiismerni a trükköket.
A díszlécel, spoilerek életem első faragványai, örültem, hogy ezt sikerült kihozni belőle. Szereztem már ezzel is annyi tapasztalatot, hogy a következőt jobban meg tudom oldani.
Az autó egyébként szegecselt, de mivel az alváz műanyag, nem kellett teljesen szétfúrni, és ragasztás nélkül össze tudtam pattintani, de a fém alvázú kisebb autókat általában egy gyufafejnyi ragasztóval rögzítem.
Btw létezik tapasztalt kolléga által ki kísérletezett módszer a szegecselés visszaállítására, illetve annak imitálására, de ez haladó szint, egyelőre szeretnék a megmunkálás terén elérni profi szintre, utána jöhetnek a részletek :)

hdnctrl 2017.02.02. 17:19:21

Az idézet a közepén kitől van? Tőled? Mert akkor nem idézet, viszont nem semmi élmény lehetett.

Matchbox felújító 2017.02.02. 17:27:41

@scuynat: nem idézet, csak a blog.hu-n ilyen kiemelést találtam :D
Én voltam, annyira nem volt nagy szám, unalmas robot munka. Csak addig érdekes, míg az arra a hétre érkezett új modellel először találkozol, de mikor az ezredik Corvette-t rakod össze, akkor már kicsit unalmas :D
Am nem egy nagy gyárat kell eképzelni, ez egy vidéki kis 100nm-s csarnok volt, körben átlan 50 éves asszonyokkal, és egy hatalmas U alakúra épített asztallal, eléd raktak egy doboz kereket és aznap kereket pattintottál a helyére :D

vittore 2017.02.02. 23:38:04

Ne bántsátok a posztert. Én a negyedét sem tudtam volna/lett volna türelmem megcsinálni., de jó látni a lelkesedést. Én személy szerint gratulálok. Csak így tovább.
süti beállítások módosítása